Bornholm marathon

Hvorfor løbe marathon?

Bornholm marathon - Hvorfor løbe marathon?

Løb og kosttilskud

Gavner det at tage kosttilskud som kreatin, protein, magnesium og Kalcium når man løber maraton? Det vil vi her i dette indlæg prøve at se lidt nærmere på. Vi danskere har meget stor fokus på helse og sundhed. Ikke blot træning, men også hvad mad vi spiser, hvilke typer af kosttilskud vi benytter, samt den mentale sundhed. Men lad os starte med et hurtigt kig på nogle af de mere populære typer af kosttilskud, som vi danskere bruger i stor stil.

Hvilke typer af tilskud tager du til kosten?

Magnesium

Et af de mest populære typer af kosttilskud i dag, er magnesium. Magnesium er et mineral med betegnelsen mg, og bruges i over 300 forskellige kemiske processer i vores krop. Alt lige fra forskellige stofskifte funktioner til signalerne i vores nervebaner. Det er dermed et af de mineraler, som bruges til flest forskellige ting i kroppen, og sikkert også derfor at mange indtager magnesium som tilskud. Rent magnesium kan være svært at optage for kroppen, så derfor indtager man det ofte i forskellige andre former, f.eks. i form af magnesiumcitrat. Her er magnesiummet bundet til citrat, som er en form for citron syre, hvilket gør at kroppen meget nemmere kan absorbere mineralet.
Inden for sport, giver magnesium ikke nogen fordel, så den eneste grund til at indtage et tilskud af magnesium eller magnesiumcitrat, er hvis man lider af magnesiummangel. Magnesiummangel giver symptomer som træthed, og kan påvirker ens løbeevner. Så man mistanke om at man måske lider af magnesiummangel, så vil man have fordel at et magnesium tilskud.

Læs mere om magnesium tilskud her på: Total Sundhed

Kreatin

Et andet populært kosttilskud inden for sport, er kreatin. Kreatin bruges bl.a. til at danne kreatinfosfat, som er en af de første energikilder musklerne bruges. Dette kan være en fordel i sportsgrene som styrkeløft og forskellige sprint løb. Men til maraton, vil det være spild af penge at bruge et tilskud som kreatin.

Proteinpulver

Et tilskud af proteinpulver, er utroligt populært inden for langt de fleste sportsgrene, og med god grund. Når man dyrker sport, så nedbryderne man sine muskler en lille bette smule. Når man så efterfølgende hviler musklerne, så opbygges de ødelæggelser man har lavet, og gerne en smule stærkere end før. For at denne process kan fungere, så kræver det en del protein. Normalt får vi vores protein fra især mælkeprodukter og kød. Dyrker vi meget sport, eller spiser vi ikke nok kød, så vil et tilskud af proteinpulver, være rigtigt godt. Også til os der løber maratonløb, vil mange af os få glæde at netop et sådant protein tilskud. En 3-4 timers løbetur, tærer en del på vores muskler, så en god gang proteinpulver efter træning eller løb, kan ofte være en rigtig god ting.

Læs mere om Kalcium og magnesiumcitrat her på: Alt om kosttilskud og helse

Kalcium

Lige som med magnesium mangel, så kan det påvirke ens performance at være i kalcium underskud. Så dyrker man meget sport vil det være en god ide med et mindre tilskud af kalcium. F.eks. i form af en multivitamin pille. Kalcium er ikke et tilskud som man behøver at tage separat, med mindre man er gravid, døjer med knogleskørhed osv. Den mængde man få via en multivitamin er ofte mere en rigeligt til at dække den mængde, man som sportsudøver har behov for, i kombination med den daglige kost.

Læs mere om helse og sundhed her på: Skønhed og sundhed

Vitaminer

Vitaminer er mikroskopiske organiske stoffer, som kroppen ikke selv kan danne, og som vi behøver i små mængder. B- og C-vitaminer såkaldte vandopløselige vitaminer, mens A-, D-, E- og K-vitaminer er opløselige i fedt. Med mindre man er i vitamin mangel, så er et vitamin tilskud ofte ikke nødvendigt.
Der er lavet en hel del undersøgelser, som viser at et tilskud af vitaminer eller mineraler, faktisk ikke kan øge præstationsevnen hos elitesportsudøvere med en tilstrækkelig indtagelse fra kosten. Så spiser man varieret, og relativt sundt, så er det som regel ikke nødvendigt med et vitamin kosttilskud.

I langt de fleste tilfælde vil en sund og nærende kost, være at foretrække frem for forskellige typer af kosttilskud. Faktisk er det meget få af disse, som har nogen enlig effekt på f.eks. maraton løb. Selv på eliteplan vil det ofte give meget lidt at proppe sig med de lovlige typer af kosttilskud.

Category: Nyheder